Kadernota 2020

Overhead

Beleidsmatige ontwikkelingen

Beleidsmatige ontwikkelingen

5.1.

Aanschaf (duurzaam) materieel 2023

De gemeente heeft een voorbeeldfunctie als het gaat om duurzaamheid. Daarom stellen wij voor om als gereedschap/ voertuigen aan vervanging toe zijn, in principe over te stappen op duurzaam (energiezuiniger) materieel.
Het is nu nog niet mogelijk om volledig over te stappen op duurzaam materieel. We volgen de ontwikkelingen en onderzoeken of we in de toekomst over kunnen stappen op waterstof of biobrandstof (blauwe diesel) als alternatief.

5.2.

Goed werkgeverschap

We zien dat het huidige opleidingsbudget niet toereikend is. Het A+O fonds hanteert een norm van 1,8% van de loonsom. Tijdens de startsessie voor de kadernota op 23 april 2019 heeft de Raad aangegeven deze norm ook voor onze gemeente te willen hanteren. Dit betekent dat we het jaarlijkse opleidingsbudget ophogen van € 152.500 naar € 225.000.

5.3.

Informatiemanagement - digitaal werken

We hebben een beleidsplan informatiemanagement 2019-2021 opgesteld. We zetten ons in voor duurzame opslag en terugvindbaarheid van informatie. Om hier verbeteringen in te kunnen realiseren hebben wij een “basis op orde” budget nodig van € 20.000 per jaar.
Daarnaast werken we als organisatie al een aantal jaren met een document management systeem. Komende jaren willen we dit voortzetten. Maar willen we ook aandacht hebben voor de gebruikers van het programma. Hiervoor is training, instructie en vooral 1 op 1 uitleg nodig. Hiervoor is € 5.000 nodig om specialistische kennis van de applicatie in te huren als aanvulling op aanwezige kennis in de organisatie.  
Volgend jaar willen we een vervangingsbesluit voorbereiden om volledig digitaal werken in de gemeentelijke organisatie mogelijk te gaan maken. We blijven aandacht houden voor de minder digitale inwoners. Dit betekent dat wij onder andere ons Zaaksysteem en de manier waarop dit ingezet wordt tegen het licht gaan houden. Indien nodig zullen we dit zaaksysteem moeten herinrichten. Dit betekent ook dat wij digitale stukken in het archief leidend laten zijn vanaf het moment dat wij vervanging aangevraagd hebben. Hiermee stopt de groei van het papieren archief. Om vervanging aan te vragen moeten veel stappen doorlopen worden en moet aan de Archiefwet voldaan worden. Deze kennis en expertise hebben wij als gemeente niet in huis. Vanwege de grootte en complexiteit van dit proces hebben wij hierin ondersteuning nodig. Vervanging aanvragen leidt niet alleen tot een efficiencyslag in de organisatie, maar is ook van belang in de Omgevingswet (2021) en past binnen de visies op Dienstverlening en Digitaal werken. Benodigde budget voor deze inhuur is € 50.000.

5.4.

Gegevensbeheer

Vanaf 2020 moeten we jaarlijks een mutatiesignalering uitvoeren voor de BAG en de BGT. We verwachten dat de kosten hiervoor € 20.000 per jaar zijn.  
Afhankelijk van landelijke ontwikkelingen zullen we begin 2020 een koppeling leggen tussen de BGT en BOR applicatie. De kosten zijn nog onduidelijk maar kunnen wellicht worden opgevangen door het wegvallen van dubbel tekenwerk.

5.5.

iBurgerzaken

Wij zijn van plan om in 2020 een nieuw beter functionerend afsprakensysteem aan te schaffen. Dit omdat het contract met de huidige leverancier afloopt per 1 januari 2020. We verwachten dat de kosten hiervoor (inclusief koppelingen) € 20.000 zijn. Daarnaast moeten we rekening houden met jaarlijkse onderhoudskosten van € 2.000 per jaar.

In de begroting is ‘thuisbezorgen documenten’ al opgenomen. Bij burgerzaken werken we nu met het systeem iBurgerzaken. Wanneer we gaan thuisbezorgen is een koppeling met een ander systeem noodzakelijk. De geschatte kosten hiervoor zijn eenmalig € 2.350. Daarnaast zijn de jaarlijkse onderhoudskosten € 3.450 (€ 0,10 per inwoner).

We gaan ook onderzoeken of een koppeling tussen ons document managementsysteem en de systemen van burgerzaken van toegevoegde waarde is om archiefwaardige stukken direct op te kunnen slaan in het juiste systeem. We verwachten dat de kosten hiervoor eenmalig € 35.000 zijn. De onderhoudskosten zijn € 15.000 per jaar.

5.6.

Huisvesting

Uit het medewerkers tevredenheidsonderzoek kwam naar voren dat er verbetering nodig is op het gebied van huisvesting. In 2019 zijn we gestart met een onderzoek naar de huisvesting. Uit dit onderzoek zijn verschillende punten naar voren gekomen. Met een verbeterde huisvesting kunnen we ook de dienstverlening richting onze inwoners verbeteren. Zodra er meer duidelijkheid is over de investeringen en de bijbehorende kosten komen we hiervoor met een apart raadsvoorstel. We verwachten in 2019 of 2020 te gaan investeren. Dit leidt tot extra kapitaallasten vanaf 2020 of 2021.

5.7.

Verschuivingen MIP/aanpassing kapitaallasten

Een aantal investeringen dat al eerder in de begroting is opgenomen is naar voren gehaald of vooruit geschoven. Daarnaast zijn sommige ramingen geactualiseerd. Dit leidt tot een bijstelling van de kapitaallasten. Voor een overzicht en toelichting verwijzen wij u naar het MIP.