Wat willen we bereiken?
3.1. | Fiets-/voetveerverbinding Bemmel - Ooij |
De gemeente Lingewaard wil een (extra) fiets-voetveer realiseren tussen Bemmel en Ooij. Het haalbaarheidsonderzoek voor dit fiets-voetveer Bemmel-Ooij is afgerond. Als alle stappen op tijd gezet kunnen worden, vaart dit veer vanaf mei 2020. Er lijken op dit moment geen onoverkomelijke problemen te zijn. We hebben een potentiële exploitant voor het veer gevonden en verkennen de financiële zaken. | |
3.2. | Implementatie Omgevingswet |
Wij werken op dit moment aan een routekaart voor de implementatie van de Omgevingswet. Deze willen wij in het derde kwartaal 2019 vaststellen. De raad heeft aangegeven hierin geen voorloper te willen zijn. Toch volgen uit de verplichte invoering van de Omgevingswet de nodige kosten. De eerste jaren richten wij ons op het opstellen van de Omgevingsvisie en het werken met de Omgevingswet binnen de organisatie. Het omzetten van bestemmingsplannen naar één omgevingsplan pakken we daarna op. We kunnen nog geen inschatting maken van de kosten per jaar. Daarom ramen we deze ontwikkeling voorlopig op 'pm'. | |
3.3. | Uitbreiding versus revitalisering bedrijventerreinen in Groesbeek |
Tijdens de startsessie voor de Kadernota op 23 april 2019 is naar voren gekomen dat we bedrijventerrein Mies gaan revitaliseren en bedrijventerrein Hulsbeek fase 2 gaan ontwikkelen. | |
3.4. | Omgevingsdienst Regio Nijmegen |
De komende jaren zal de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) voor Berg en Dal zich voornamelijk richten op de basistaken. Binnen deze basistaken komen er wel nieuwe vraagstukken op de ODRN af. Zo moeten gemeenten en ODRN zich in 2019 en 2020 klaarmaken voor de gevolgen van de Omgevingswet. Ook de thema’s energietransitie en asbest zorgen mogelijk voor een verschuiving van de werkzaamheden. Dit heeft gevolgen voor de financiële bijdrage en/of voor de hoeveelheid werk die de ODRN voor ons kan verzetten. We moeten dan gaan prioriteren. |