Kadernota 2020

Onze gemeente

Doelen & resultaten

Wat willen we bereiken?

3.1.

Fiets-/voetveerverbinding Bemmel - Ooij

De gemeente Lingewaard wil een (extra) fiets-voetveer realiseren tussen Bemmel en Ooij. Het haalbaarheidsonderzoek voor dit fiets-voetveer Bemmel-Ooij is afgerond. Als alle stappen op tijd gezet kunnen worden, vaart dit veer vanaf mei 2020. Er lijken op dit moment geen onoverkomelijke problemen te zijn. We hebben een potentiële exploitant voor het veer gevonden en verkennen de financiële zaken.
Voor aanpassing van de infrastructuur (veerstoep en toegangspaden) is per gemeente een investering van € 103.500 nodig.

3.2.

Implementatie Omgevingswet

Wij werken op dit moment aan een routekaart voor de implementatie van de Omgevingswet. Deze willen wij in het derde kwartaal 2019 vaststellen. De raad heeft aangegeven hierin geen voorloper te willen zijn. Toch volgen uit de verplichte invoering van de Omgevingswet de nodige kosten. De eerste jaren richten wij ons op het opstellen van de Omgevingsvisie en het werken met de Omgevingswet binnen de organisatie. Het omzetten van bestemmingsplannen naar één omgevingsplan pakken we daarna op.

We kunnen nog geen inschatting maken van de kosten per jaar. Daarom ramen we deze ontwikkeling voorlopig op 'pm'.

3.3.

Uitbreiding versus revitalisering bedrijventerreinen in Groesbeek

Tijdens de startsessie voor de Kadernota op 23 april 2019 is naar voren gekomen dat we bedrijventerrein Mies gaan revitaliseren en bedrijventerrein Hulsbeek fase 2 gaan ontwikkelen.
Bedrijventerrein Mies
Door een beperkte ambtelijke capaciteit werken we nu nog geen plan uit voor de revitalisering / herstructurering van Bedrijventerrein Mies. De investeringskosten schatten we in op € 500.000. We verwachten hiervoor een subsidie van 50% (= € 250.000) te krijgen van de provincie Gelderland. We nemen hiervoor nu nog geen raming op.
Bedrijventerrein Hulsbeek fase 2
In 2020 en 2021 werken we een stedenbouwkundig plan en bestemmingsplanprocedure uit voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Hulsbeek fase 2. Ook gaan we in onderhandeling met de andere grondeigenaren. Vanaf 2022 starten we met bouwrijp maken en het uitgeven van de gronden. De kosten hiervan dekken we binnen de grondexploitatie Hulsbeek uit de opbrengsten van de grondverkopen.

3.4.

Omgevingsdienst Regio Nijmegen

De komende jaren zal de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) voor Berg en Dal zich voornamelijk richten op de basistaken. Binnen deze basistaken komen er wel nieuwe vraagstukken op de ODRN af. Zo moeten gemeenten en ODRN zich in 2019 en 2020 klaarmaken voor de gevolgen van de Omgevingswet. Ook de thema’s energietransitie en asbest zorgen mogelijk voor een verschuiving van de werkzaamheden. Dit heeft gevolgen voor de financiële bijdrage en/of voor de hoeveelheid werk die de ODRN voor ons kan verzetten. We moeten dan gaan prioriteren.
In 2020 richten we ons ook op het verbeteren van de samenwerking tussen gemeenten en ODRN. We ramen deze ontwikkeling voorlopig 'pm'.